GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE EĞİTİM(3)

KÖY ENSTİTÜLERİ

Yeni kurulan cumhuriyet okuma yazma seferberliğini başlatmıştı.

Şehirlerde ve kasabalarda okuma yazma oranı % 80’lere ulaşırken köylerde okuma yazma oranı %20’lerde idi.

Köylere öğretmenler gitmek istemiyordu.

Köylere gönderilmeye çalışılan öğretmenler mesleği bırakıyorlardı.

Hem köyün fiziksel ve çetin koşulları hem de kültürel uyum problemleri öğretmenlerin köylere gitmesini engelliyordu.

1940 yıllarda nüfusun büyük kısmı yaklaşık %75 i köylerde yaşıyordu.

Millî Şef İnönü, Köy Enstitülerinin açılmasını sağlayarak köylerde okuma yazma ve okullaşma oranının artırılmasını istiyordu.

İnönü’nün isteğine itiraz edecek bir meclis ortamı yoktu.

Cılız da olsa Köy Enstitülerine CHP içerisinde içten içe bir muhalefet de yok değildi.

Yasa tasarısı Meclis’e geldi. Köy Enstitülerin açılmasına yönelik tartışmalar olacaktı.

Kazım Karabekir Köy Enstitüleri hakkında şöyle diyecekti:“Bu yasa bana göre mahzurludur. Köy enstitüleri sadece köy ilkokullarına hasrediliyor. Şehir ve kasaba çocuklarının köylerle teması kesilecek, kırk elli yıl sonra memleket ikiye ayrılmış olacak. Biri köylünün ruh terbiyesi, biri de şehirli kısmı Biz şehirli ve köylü çocuklarını birbirleriyle kaynaştıracak yerde, bir safiyeti fikrîye ile ayırırsak sonra bu köylere başka taraflardan yapılacak telkinlerle günün birinde biz bu şehirlilerin karşısında başka fikirlerle mücehhez etmez miyiz? Köylülerimizi böyle bir kültür sahasında az görgülü, yarı aydınlanmış nüfuzuna, hatta maddi ve manevi tahakkümüne bırakmayı bendeniz gelecek açısından çok tehlikeli buluyorum”

Dönemin Milli Eğitim Bakanı Hasan Ali Yücel ise amacımız bir köy sınıfı oluşturmak değil, köyün içerisinde bilgili, sıhhatli, memleketine bağlı ve üretici bir vatandaş yetiştirmek amacını taşıyoruz diyerek kendi tarlasında ve muhitinde köylüyü kuvvetli yapmak ve üretici kabiliyetlerini artırarak sosyal seviyesini artırmak kadar ekonomik seviyesini de artırmak istiyoruz der.

Mecliste yasa tasarısı oylanır yasa 17 Nisan 1940 tarihinde kabul edilir ancak CHP içerisinde bir kısım milletvekilinin oylamaya katılmadığı da dikkati çekicidir.

Yasaya göre köy ilkokullarını bitirmiş öğrencilerden sağlıklı ve yetenekli köylü çocuklar seçilerek enstitüye alınacaktı.

Seçilen çocukların eğitim masrafları Bakanlıkça karşılanacak, okulu bırakan öğrencilerin eğitim masrafı ya kendilerinden ya da kefillerinden alınacaktı.

Öğretmen olmaya hak kazanmış kişi bakanlıkça köye atanacak ve o köyde yirmi yıl kalma mecburiyeti olacaktı.

Böylece öğretmen olarak atanacak kişiler uzun süre köyde kalacak ve köyler köy sosyolojisini bilen öğretmenlerle kalkındırılmaya çalışılacaktı.

Köy enstitülerinden mezun öğretmenler her türlü faaliyetlerde köylülere rehberlik edeceklerdi.

Ziraat işlerinin yapılmasında tarla, bağ, bahçe atölye gibi tesislerde, hayvancılık konularında köylülere önderlik edilecek köylülerin bu işlerden istifade etmesi sağlanacaktı. >>DEVAM EDECEK

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar A. Gazi Çatalkaya - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Sonsöz Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Sonsöz Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Sonsöz Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Sonsöz Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Malatya Markaları

Sonsöz Gazetesi, Malatya ile özdeşleşen markaları ağırlıyor.

+90 (422) 323 52 92
Reklam bilgi

Anket Malatya Büyükşehir Belediye Başkanlığı İçin Kime Oy Vereceksiniz?
Tüm anketler