Ekonomi
Giriş Tarihi : 03-12-2020 23:03   Güncelleme : 03-12-2020 23:03

Kayısıda İhracat Rakamları Belli Oldu

2020 yılının 11 aylık Kuru Kayısı ihracat verileri açıklandı. Bir önceki yıla göre yüzde 4’lük bir düşüşün yaşandığı Kayısı ihracatında, gelir yüzde 7 arttı. 2020 yılının 11 ayında 81 bin 364 ton kayısı ihraç edilirken, bu ihracattan kasaya 236 Milyon 555 Bin Dolar girdi. Kayısıda bir önceki yıla göre gelirin arttığını söylen Malatya Ticaret Borsası Başkanı Ramazan Özcan, “Kayısı ihracatta sınavını başarılı şekilde vermiş oldu. “ dedi

Kayısıda İhracat Rakamları Belli Oldu
2020 yılının 11 aylık Kuru Kayısı ihracat verileri açıklandı. Bir önceki yıla göre yüzde 4’lük bir düşüşün yaşandığı Kayısı ihracatında, gelir yüzde 7 arttı. 2020 yılının 11 ayında 81 bin 364 ton kayısı ihraç edilirken, bu ihracattan kasaya 236 Milyon 555 Bin Dolar girdi. Kayısıda bir önceki yıla göre gelirin arttığını söylen Malatya Ticaret Borsası Başkanı Ramazan Özcan, “Kayısı ihracatta sınavını başarılı şekilde vermiş oldu. “ dedi Kayısı ’da ihracat rakamlarını açıklayan Malatya Ticaret Borsası Başkanı Ramazan Özcan, 2019 yılına göre ihracatta rakamsal olarak gerilemenin olduğunu ancak gelir noktasında artışın olduğuna dikkat çekti. Kayısının ihracat sınavından başarılı çıktığını vurgulayan Başkan Özcan, rakamsal olarak yüzde 4’lük gerilemeye karşın, gelirde yüzde 7’lik bir artışın olduğunu söyledi. 13 MİLYON DOLARLIK ARTIŞ BEKLENİYOR 2019 yılı ile 2020 yılı ihracat rakamlarında kıyaslamada bulunan Başkan Özcan, yılsonunda Kayısı ihracatında 13 milyon dolarlık bir gelir artışının beklendiğini aktardı. Özcan, ” 2019 ile 2020 yılını kıyasladığımızda çok az bir gerileme olduğunu görüyoruz. Totalde baktığımızda yıl içerisinde yaklaşık 5 bin ton gibi gerideyiz.  İhracatta rakamsal olarak geride olsak da, gelir bakımından ilerideyiz.  2019 yılı genelinde yaklaşık 95 bin ton civarında bir ihracat gerçekleştirilmişti. 2019 yılının 11 ayına bakıldığında 89 bin 268 ton olarak gerçekleşti. Bunun karşılığında 227 milyon 750 bin dolar gelir elde etmiş olduk. 2020 yılına baktığımız zaman da 11 aylık süre içerisinde 81 bin 364 ton ihracat gerçekleştirdik. 236 milyon 555 bin dolar da gelir elde ettik. Aralık ayının sonunda da 12 aylık bir ihracat rakamımız ortaya çıkacak. Bizim tahminimiz 2019 ile 2020 yılı kıyaslandığında 5 bin tonluk bir gerileme olacağı yönünde. Gerileme rakamsal olarak olsa da gelir noktasında 2019 yılına göre yaklaşık 13 milyon dolar bir artış olmuş olacak. Geçen yılın rakamları ile kıyaslandığında paralel bir ihracat gerçekleştirildiğinde, 90 bin ton civarında bir ihracat gerçekleştirilmiş olacak. Bu kadar olumsuzluğa rağmen gelir düşmedi. “ sözlerini kullandı. “KURU MEYVE GURUBUNDA EN BÜYÜK BAŞARI KAYISI’DA ” Kuru meyve gurubunda gerilemeye direnen ve gelir noktasında artış gösteren tek ürünün Kayısı olduğunu aktaran Başkan Özcan,”2019 aralık ayında Çin’in Wuhan kendinden bir salgın başladı. 2020’nin mart ayında Türkiye’de cereyan etti. Pandeminin olması kayısı ihracatında ciddi anlamda bir düşüş olacağı endişesi yaşandı. Malatya açısından Kayısı açısından, Kuru kayısının daha çok güçlendirdiği Akademik çalışmalarla beyan edildikten sonra kayısı ihracatında ciddi anlamda bir zayıflama görülmesi. Bu ihracattaki gerilemenin temel sebebi covid-19 salgının sosyal hayatta yapmış olduğu kısıtlamalar. Biraz daha salgınla mücadelede kullanılması gereken bitkisel gıdaların belirtilmesi, vücut direncini arttıracak yönlendirmelerin yapılmasıyla ürünlerin satışındaki denge değişti.  Kayısı böylelikle Pandemi sınavını başarılı bir şekilde vermiş oldu.Dünya genelinde Kuru meyve gurubuna bakıldığında ihracatta en az etkilenen ürün olduğunu görüyoruz. Kuru üzüm, incir ve erik ile kıyaslandığında kayısının Pandemi döneminde en az etkilenen ürün olduğunu anlıyoruz.  Yüzde 4’lük bir hasar ile yerini koruma önemli. İhracat gelirine baktığımızda ise yüzde 7 lik bir artışın olduğu görülüyor.” ifadelerine yer verdi. “LİSANSLI DEPOCULUĞUN VERİMİNİ ALDIK” Pandemiye rağmen kayısıda gelir artışının yanmasını Kuru Kayısıda Lisanslı Depoculuğun faaliyete girmesi ve TMO’nun müdahale alımına bağlayan Başkan Özcan, “ Kayısının değer kazanmasındaki en büyük aktör Kuru Kayısıda Lisanslı Depoculuktur. Uluslararası arenada gıda sektöründe yaşanan krizden sıyrılmasının en büyük etkeni, TMO’nun müdahale alımlarıdır. Kayısı piyasasına yapılan müdahale alımı ile birlikte ihracatçılarımız fiyat dalgalanmalarından kurtuldu. İthalatçının ise piyasaya güveni arttı.” dedi. Depoculuğun faydası ve piyasaya etkisinin güçlü bir şekilde hissedildiğini söyledi. Ebubekir Atilla – ÖZEL HABER