ZAYIFLAMA DİYETLERİNDE EKMEK YER ALMALI MIDIR?

16.10.2017

A. Fadime KAYACI

Facebook Paylaş Twitter Paylaş Haberi Yazdır

Özellikle son yıllarda gerek medyada bazı kişiler olsun gerek halk arasında olsun zayıflama diyetlerinde ekmeğin yer almayacağından bahsetmektedirler. Şu sözleri oldukça sık duyarız.’’ Zayıflamaya karar verdim ,artık tamamen ekmeği bırakacağım veya ekmeği bıraktım.’’ gibi sözlerdir. Halbuki bu yanlış bir tutumdur.

Günlük beslenmemizdeki enerjinin %55-60’ı karbonhidratlardan gelmelidir. Bu yüzdelik örüntüsünü doğru karbonhidrat seçimi olarak kullanmalı ve doğru ekmek seçimini yapmalıyız. Karbonhidrat kaynağı olarak tam taneli tahılları seçmeliyiz. Tam taneli tahılların sağlık açısından oldukça önemli yeri vardır.Örneğin; diyabet, kalp-damar hastalıkları, kabızlık,kolon kanserini önleme, metabolik sendrom hastalıkları ve bunun dışında bağışıklık sisteminin güçlenmesinde de oldukça önemli yeri vardır.

 Peki,doğru ekmek nasıl olmalıdır?

Doğru ekmek,bol lif içeren protein, vitamin ve  mineralden de oldukça zengin olan tam taneli tahıllı ekmeklerdir.B ve E  gurubu vitamin ve mineralleri  içerirler.Antioksidan kaynağından da zengindirler.

Neden beyaz ekmek değil de tam taneli ekmek tüketmeliyiz?

Bunun nedeni ;Buğdayın endosperm kısmından yapılan rafine unundan beyaz ekmek elde edilir. Yani buğdayın kepeksiz, posasız kısmından yapılır. Böylelikle daha çabuk sindirilip daha hızlı kana karışır ve  kan şekerini yükseltir. Glisemik indeksi yüksektir. Tokluk hissi vermez. Açlık hissi çabuk oluşur. Kilo alma diyetlerinde beyaz ekmek önerilir. Fakat tam tersi tam tahıllı ekmekler ise içerisindeki liften dolayı glisemik indeksi düşüktür.  Glukoza parçalanmamak için daha fazla direnç gösterir. Diyet lifi içeriği yüksek olduğundan dolayı yavaş sindirilir. Tokluk hissi verir ve böylelikle daha az tüketilir. Zayıflama diyetlerinde tam taneli ekmekler önerilir. Fakat bu demek değildir ki istediğim kadar tam tahıllı ekmek yiyebilirim. Tam buğday ekmeğin aşırı tüketilmesi de şişmanlatabilir. Üç öğün yemeğin yanında 1 ince dilim tam tahıllı ekmek yemenin şişmanlıkla alakası yoktur.

Diyetten ekmeğin tamamen çıkarılması yemeklerin daha çok tüketilmesine neden olur. Ekmek yemeyip de pirinç pilavı yada bulgur pilavı yiyenler halbuki daha fazla enerji almış olurlar. Pilava yağ katıldığı için, aynı miktar tam tahıllı ekmeğe göre enerji değeri oldukça yüksektir. Aynı şekilde ekmek yemeyip de yağlı et tüketenlerde  oldukça yüksek enerji almış olurlar.

Zayıflama diyetlerinde ekmeği tamamen çıkarmaları yerine en yüksek enerjili besinleri çıkarmaları daha doğru bir tutum içerecektir. Örneğin en yüksek enerjili besinleri  sıralama yaparsak; yağ, un, şeker ve şeker içeren tatlılar, yağda kızartmalar,beyaz undan yapılan ve içine saf şeker eklenen tatlılar, yağlı etler vs

Buna göre zayıflamak için diyetten ilk çıkarılacak besinler tatlılar,yağda kızartmalar,şekerli yiyecek ve içecekler,yağlı et ve et ürünleri,beyaz ekmektir.

 

Ekmek Olarak Tam Buğday Ekmeğini Tercih Edin

Eğer evde kendiniz yapıyorsanız beyaz unla tam buğday ununu karıştırmayı deneyebilirsiniz. Ya da beyaz unun içerisine kepek ekleyebilirsiniz. Sadece ekmek olarak değil kek, pasta, çörek, kurabiye vs gibi ürünlerde de kullanabilirsiniz. Ekmek alırken tam buğday unundan yapılmış ekmekleri tercih edebilirsiniz. Günümüzde artık fırınlarda bile rahatlıkla tam buğday ekmeği bulabiliriz. Daha sağlıklı, huzurlu bir yaşam için tam buğday ekmeğinden  asla vazgeçmeyin…

Ulusal Gazeteler
18 Kasım 2017 Cumartesi 1'inci Sayfamız
Reklam

Spor Toto Süper Lig Puandurumu

 

Nöbetçi Eczaneler

Resmi ilanlar

Yazarlar