GÜNÜMÜZÜN PROBLEMİ YÜKSEK PROTEİNLİ DİYETLER!

20.4.2017

Gözde Sultan Şahinoğlu

Facebook Paylaş Twitter Paylaş Haberi Yazdır

Dünya Sağlık Örgütü önerilerine göre bireyin protein ihtiyacı günlük toplam enerjisinin %12- 15’ i arasıdır. Proteini günlük beslenmemizde sadece et ve türevlerinden değil daha az miktarlarda da olsa sebze ve ekmekten de alıyoruz. Yani ortalama bir birey zaten normal beslenmesiyle günlük protein ihtiyacını karşılamış oluyor. Genel olarak yapılan çalışmalarda da normal beslenen bireylerde protein eksiklikleriyle karşılaşılmamıştır. Buna rağmen yeni popüler diyetlerde sıklıkla proteine ağırlık verilmektedir.

Protein ağırlıklı popüler diyetler yaklaşık %40- 50 oranında protein içermektedir. Bu oran Dünya Sağlık Örgütü önerilerinin oldukça üstünde bir değerdir. Bu miktarlarda protein içeren bir diyette de posa miktarı düşük kalmaktadır. Dünya Sağlık Örgütü yine önerilerinde sağlıklı bir yetişkin için günlük 25 -30  gram arası posa önerirken, aşırı protein tüketen bireyler bu iki  öneriye de uymayarak yanlış ve sağlıksız bir beslenme programı uygulamaktadırlar.

Günümüz sağlık problemlerinden biri olan kanser riski de düşük posa alımı ve yüksek miktarda et ve işlenmiş et ürünleri tüketimi ile artmaktadır. Fazla protein içeren diyetler kanser hastalığıyla da ilişkilendirilmektedir. Özellikle işlenmiş et ürünler kanserojen besinler grubunda yer alarak riski daha da arttırmaktadırlar.

Proteinleri bitkisel ve hayvansal kaynaklı proteinler olarak sınıflandırıyoruz. Hayvansal kaynaklı proteinler de kolesterol ve doymuş yağ oranı da yüksektir. Kanserin yanı sıra doymuş yağ ve kolesterol içeriğine bağlı olarak kardiyovasküler hastalıkların riski de artmaktadır.

Yine fazla protein tüketimine bağlı görülen bir diğer sağlık problemi de idrarla kalsiyum atımının artmasıdır. İdrarda kalsiyumun artması böbrek taşları riskinin arttırmaktadır. Fazla protein tüketimine bağlı birçok kronik hastalık görülmektedir. Özellikle protein ağırlıklı beslenen sporcuların ve diyet yapanların protein tüketimlerini kontrollü olarak sağlamaları gerekmektedir. Sporcular için yapılan protein çalışmasında da gereğinden fazla alınan proteinlerin kas yapımını arttırmadığı, protein arttıkça kasın artmayacağı, önerilen miktarda protein ve düzenli egzersiz ile de kas yapımının olacağı gösterilmiştir.

Ulusal Gazeteler
18 Ağustos 2017 Cuma 1'inci Sayfamız
Spor Toto Süper Lig Puandurumu

 

Nöbetçi Eczaneler

Resmi ilanlar

Yazarlar