• DOLAR
    5,0868
    % 0,37
  • EURO
    5,8884
    % 0,21
  • ALTIN
    198,7555
    % 0,61
  • BIST
    95.610,48
    % 1,13

Uyku kalitesini artirmak için

Psikiyatrist/Psikoterapist Yrd. Doç. Dr. Ridvan Üney, uyku kalitesini artirmak için neler yapmamiz gerektigini söyledi

Uyku kalitesini artirmak için


Uykuyu bozan
etkenlerin basinda ruhsal nedenler geldigini kaydeden Üney, "Öncelikle uykunun
tanimini yapmak gerekir. Uyku duygusal etkinliklerin sinirlandigi, tepki
gücünün zayifladigi, hareketimizi saglayan kaslarin nerdeyse tamaminin dinlenme
durumuna geçtigi ancak uyandirilabilirlik durumunun her seye ragmen devam
ettigi bir bilinç durumudur. Yasamimizin ortalama üçte biri uykuyla
geçmektedir. Uyumak esasen bedenen ve ruhen bir arinma dönemidir. Yani bu
dönemin moda sözü olarak gerçek bir detokstur. Ayrica bu arinma dönemi ayni
zamanda hem yenilenme hem de yeni bir güne dayanikli bir sekilde hazirlanmayi
da barindirir.

Çocuklarda
büyüme hormonunun salgilandigin dönem de gene uykudur. Dolayisiyla uykunun
süresi ve kalitesi çok önemlidir. Uyku kalitesini bozan birçok unsur vardir.
Bunlar mekanik olabilir(yatagin konforsuz olmasi, yatarken giyilen giysilerin
siki olmasi gibi.) gene bazi hastaliklar uyku kalitesini bozabilirler. Kalp
yetmezligi, uyku apnesi, solunum yolu hastaliklari gibi hastaliklar buna neden
olabilirler. Bunlar disinda bebek ve çocuklarda uyku süresi yetiskinlere göre
daha uzundur. Yasla birlikte uyku süresi azalmaktadir. Orta yas ve üstünde 5-6
saatlere kadar düsmesi olagandir." diye konustu.
Psikolojik rahatsizliklarin uykunun hem kalitesini hem de süresini olumsuz
etkiledigini ifade eden Psikiyatrist/Psikoterapist Yrd. Doç. Dr. Ridvan Üney,
söyle konustu:
" Uyku süresinin artmasi ya da azalmasi, uykuya dalmakta zorluk, sik uyanma ve
bir daha uykuya dalamama, erken uyanma, uykudan yattigindan daha yorgun kalkma,
uzun uykuya ragmen dinlenememe bize daha çok psikolojik sikintilari isaret eder.

Uyku
kalitesini artirmak için özen gösterilmesi gerekenler sunlar:

“1. Uykunuz gelmeden yataga girmeyin.
2. Gün içerisinde yapilan küçük egzersizler bedensel olarak yorulmanizi
saglayacak uykuya dalmaniz kolaylasacaktir.
3. Gün içinde yasadiginiz olaylari gece yattiginizda çözme olasiliginiz yoktur.
4. Yasadiginiz sikintili olaylari ve çözümleri yataga yattiktan sonra esinizle
paylasmayin. Hem kendi uyku kalitenizi hem de esinizin uyku kalitesini
düsürecektir.
5. Gün içerisinde kisa kestirmeler yapmaniz geceki uyku kalitenizi
düsürecektir.
6. Televizyon karsisinda uyumayin. Bu asla dinlendirici olmayacaktir.
7. Uyumak için alkol kullanmayin. Eger alkol almadan uyuyamiyorsaniz bu bir
psikiyatrik sorun olabilir. Mutlaka psikiyatristten yardim alin.
8. Gece yatma ve sabah kalkma saatlerini degistirmemeye dikkat edin. Biyolojik
saatinizi bozmayin.
9. Gece yarisindan önce uyumaya özen gösterin. Bu daha dinlendirici uyku
saglar.
10. Isiniz veya mecburiyetiniz olmasa bile mutlaka erken kalkin ve ona uygun
bir kalkma düzeni olusturun
11. Yatmadan önce agir bir yemek yemeyin, bu uyku kalitenizi bozacaktir.
12. Hobi edinin, bu sayede günün gerginligini azaltin ki, bu da uykunuza olumlu
yansisin.
13. Gece oturup gündüz uyumak insanin biyolojik saatinin bozulmasina neden
oldugundan bu aliskanliktan kurtulun.
14. Mevsim geçislerinde uyku fazlalasir. Bu dönem uzarsa, tedavi gerekebilir.
15. Uykunuz gelmediginde ilik bir dus almak sizi rahatlatacaktir.
16. Geceleri çay ve kahve gibi uykunuzu bozabilecek içeceklerden uzak durun.
17. Eve geldiginizde yorgun olabilirsiniz. Ancak kisa bir uyku sekerlemesi
geceki uykunuzu olumsuz etkileyebilecektir.
18. Moral bozuklugu ve uyku bozuklugu bir arada oldugunda ve bunun 15 günü
geçmesi durumunda mutlaka bir psikiyatristten yardim isteyin.
19. Uzun süren uykusuzluklar psikiyatrik hastaliklara neden olabilmektedirler.
20. Kaliteli ve iyi bir uyku için uykuya dalmakta, sürdürmekte veya uyanmakla
ilgili sorunlar için mutlaka psikiyatriste basvurun." >>IHA

 

Sosyal Medyada Paylaşın:

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

BİR DE BUNLARA BAKIN

Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur.
Kaynak gösterilmeden alıntılanamaz.
Malatya Sonsöz Gazetesi | Tüm Hakları Saklıdır © 2018 malatya haber