• DOLAR
    5,8073
    %-0,02
  • EURO
    6,4638
    %0,00
  • ALTIN
    278,00
    %0,06
  • BIST
    97.886
    %0,58

Temmuz ‘da İhaleye Çıkılacak

Geçtiğimiz yıl kayısıda yaşanan sorunların bu yılda tekrarlanıp tekrarlanmayacağını değerlendirdiğimiz Ticaret Borsası Başkanı Ramazan Özcan önemli açıklamalarda bulundu. Özcan, geçtiğimiz yıl civar illerden temin edilen yaş kayısıdan dolayı konsantre fabrikaları tarafından verilen düşük fiyatın bu yıl verilmeyeceğini tahmin ettiklerini belirterek lisanslı depoculuk için, “1. Organize Sanayi Bölgesinin devamında 30 bin metre kare arsa tahsisimiz gerçekleşti.  Proje ve müşavirlik firmasıyla gerekli anlaşmaları imzaladık. Büyük ihtimalle temmuz ayının sonlarında inşaat ihalesine çıkmış olacağız.  Çünkü vaktimiz çok dar çok hızlı hareket etmek zorundayız.” dedi

Temmuz ‘da İhaleye Çıkılacak

Öncelikle geçtiğimiz yıl yaş kayısıda konsantre fabrikalarının düşük fiyata ürün talebinin bu yılda olup olmayacağına açıklık getiren Malatya Ticaret Borsası Başkanı Ramazan Özcan, “Bu yıl meyve suyunda geçtiğimiz yıl karşılaştığımız sıkıntıları beklemiyoruz. Çünkü geçtiğimiz yıl özellikle yaş kayısı üretimi yapan civar illerde Erzincan, Nevşehir ve Mersin gibi şehirlerde kayısı rekoltesi yüksek olduğu için konsantre fabrikaları ürününü civar illerden temin ettiler. Temin ettikleri için bize geldiklerinde de çok düşük fiyatlar teklif ettiler çünkü ihtiyaçları azdı.   Bizde bununla ilgili kamuoyunu bilgilendirdik ve kısmen de etkili açıklamalar yaparak çiftçimizi 25 kuruş olarak açıklanan rakam kayısılarını vermemeleri konusunda temkinde bulunduk ve  bu üretici de karşılık buldu. Üretici ürünü vermedi sonra 60 -70 kuruşa talep edildi gene üretici ürününü vermedi ve faydalı oldu.  Bu yıl bu paralardan konsantre fabrikalarının gelip bizden ürün almayı teklif edeceğini tahmin etmiyoruz. Çünkü özellikle aş kayısı üretimi yapan civar illerde ürün çok kısıtlı, az miktarda. Dolayısıyla bu yıl konsantre fabrikalarının alım yapacağı fiyatların geçen yıldan daha çok olacağını tahmin ediyoruz. Tarım Kredi Kooperatiflerin de özellikle bu konuda kayısıya ciddi anlamda destek vereceğini tahmin ediyoruz.” İfadelerine yer verdi.

“110 BİN TON İHRACATI HEDEFLİYORUZ”

Kayısı ihracatına ve lisanslı depoculuğa da değinen Özcan, “2018 yılında 94 bin ton kayısı ihracatı gerçekleştirdik.  Bunun karşılığında da 255 milyon dolar gelir elde ettik.  Bununla beraber 2018 yılında 8 bin 600 ton çekirdek ihracatı yaptık. Bunun karşılığında da yaklaşık 18 milyon dolar gelir elde ettik. Yani toplamda ihracatta kayısının Malatya’ya getirisi 275 milyon dolara ulaştı. Tabi 112 tane ülkeye ihracat gerçekleştirdik. Özellikle uzak doğu pazarları kaysı için gerecekten çok önemli. Geçen yıl Çin Halk Cumhuriyeti’ne 800 ton ihracat gerçekleştirdik.  Bunun artarak devam etmesi gerektiğini bekliyoruz. Özellikle Çin ve Japonya pazarı kayısı için mutlak olmazsa olmaza döndü çünkü bizim üretim kapasitemiz ihracat kapasitemizin üstünde.  Bizim mutlaka 20 bin tonluk yeni pazara ihtiyacımız var bu yeni pazarın muhakkak ve kaçınılmaz olan ülkeleri kesinlikle uzak doğu ülkeleri Çin’in nüfusunu yaklaşık 1,5 milyar ve Çin nüfusunun yüzde 25’ inin kişi başına milli geliri çok yüksek. Biz Çin nüfusunun bu kadar artmasını yeni bir pazar olarak mutlak surette değerlendirmek zorundayız.  Uzak doğu halklarının kayısıyı tatmasını sağlamak zorundayız. Eğer Çin ve Japonya gibi uzak doğu ülkelerinde yeni bir pazar yaratırsak önümüzdeki 5 yıl ciddi anlamda bu pazarlarda da tüketicinin damak tadına ulaşırsak kayısı için gelecekte çok önemli bir gelişme olur düşünüyoruz.  Bu yılki ihracatımızın da geçen yıl göre 6-7 bin ton yukarıda olmasını tahmin ediyoruz.  İnşallah bu yılda 110 bin ton ihracat ederiz. 2018’ de 94 bin 2019’ da  103 bin 2020 yılında da 110 bin ton ihracatı hedefliyoruz. Lisanslı depoda zor bir dönem yaşadık çünkü Kalkınma Bakanlığının Cazibe Merkezleri Projesi kapsamında Malatya’da inşa edilecek kuru kayısı lisanslı depoculuk için tahsis ettiği 12 milyon TL’ nin bizim hesaplarımıza geçtiği süre 12 ayı buldu. Projenin hayata geçirilmesi ile ilgili bakanlığın ön gördüğü süre 18 aydı.  Biz çok hızlı hareket ettik. Arsa tahsisimiz gerçekleşti.  1. Organize Sanayi Bölgesinin devamında 30 bin metre kare arsa tahsisimiz gerçekleşti.  Proje ve müşavirlik firmasıyla gerekli anlaşmaları imzaladık. En geç iki ay içerisinde inşaat ihalesine çıkacağız.  Yani büyük ihtimalle temmuz ayının sonlarında inşaat ihalesine çıkmış olacağız.  Çünkü vaktimiz çok dar çok hızlı hareket etmek zorundayız. Temmuz ayalarının sonunda eğer ihaleye çıkarsak projeyi vaktinde teslim ederiz diye düşünüyoruz.  İnşallah 6 ay proje süre uzatımı hakkını da kullanarak temmuz ayının sonunda müjdeli bir haber kamuoyuna vereceğiz.” Şeklinde konuştu.

“ÇAKMA KAYISI KONUSUNDA KAMUOYUNU BİLGİLENDİRMEMİZ LAZIM”

Malatya kayısısının henüz olgunlaşmadığı halde piyasaya bu isimle sunulmasına da tepki gösteren Özcan, şunları kaydetti: “Türkiye’nin çeşitli illerinde sofralık diye adlandırdığımız kayısılar yetiştiriliyor. Özellikle Mersin bölgesi iklim ve bölge itibariyle mayıs ayının başlarında sofralık kayısıyı pazara sunuyor.  Bizim ürünümüz haziran ayının sonlarında sofraya geliyor arada ciddi bir zaman dilimi farkı var. Malatya Kayısısı Türkiye’de ve dünyada kendisini ispatlamış gerek lezzet gerek tat gerekse sağlık açısından. Malatya kayısısı olmayan bu ürünleri de piyasaya bu isimle sürenler Malatya kayısının dünyadaki kurumsal önemini yerini kullanarak ticaret yapmak istiyor.  Çünkü ürün dünyada ve Türkiye’de Malatya’ya odaklı bir ürün olarak biliniyor.  Malatya kayısısının tadı ve lezzeti kamuoyunda herkesin damağında ciddi anlamda bir yer bırakmış bu çakma kayısı diye adlandırdığımız ürünler de özellikle erkenci iklim olarak erken üretim yapan illerden çıkanlar da dışarıda tüketiciyi aldatıyor.  Tüketiciyi aldatma sanatı bu.  Ürün kutuda veya kasada Malatya kayısısı olarak tanıtılıp kendine pazar oluşturulmaya çalışılıyor. Ama mutlaka bu konuda kamuoyunu bilgilendirmemiz lazım. Gerek sosyal medya gerekse ulusal medyada mutlaka Malatya kayısının haziranın sonlarında piyasaya çıkacağını belirtmemiz gerekiyor. Bu konuda her kesime çok önemli görevler düşüyor. Şuan piyasada Malatya kayısı diye dolaşan ve insanlara bir aldatma sonucu sunulan ürün çakma kayısıdır.”

Hanife Sarı (Özel Haber)

 

 

Sosyal Medyada Paylaşın:

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

BİR DE BUNLARA BAKIN

EN ÇOK OKUNANLAR
RESMİ İLANLAR
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur.
Kaynak gösterilmeden alıntılanamaz.
Malatya Sonsöz Gazetesi | Tüm Hakları Saklıdır © 2018 malatya haber