• DOLAR
    4,8102
    % 0,09
  • EURO
    5,6091
    % 0,10
  • ALTIN
    189,2584
    % 0,07
  • BIST
    93.002,93
    % 0,74
Dilara Yıldız
Dilara  Yıldız
dilarayildiz@malatyasonsoz.com.tr
Sismanlik kaderiniz degildir, yasam tarzinizdir!
  • 0
  • 6831
  • 25 Ocak 2017 Çarşamba
  • 1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız
  • +
  • -

Sismanlik nedir, neden olusur ve hangi saglik
problemlerine yol açar?

Yag kütlesinin
yagsiz kütleye oranla asiri artmasi sonucu yasa ve boya göre agirligin normal
düzeyin üzerine çikmasi durumudur. Enerji alim ve harcamadaki dengesizlik
sonucu olusur.  Sismanlik kisileri
psikolojik olarak etkilemenin yani sira, estetik açidan oldukça rahatsiz
etmekte ve ne yazik ki birçok hastaliga da davetiye çikarmaktadir. Bu hastaliklari
hipertansiyon, tip 2 diyabet, insülin direnci/hiperinsülinemi, karaciger
yaglanmasi, solunum güçlügü, kas/iskelet sistemi problemleri , kansere
yatkinlik, psikolojik sorunlar gibi siralamak mümkün. Eger siz de gittikçe kilo
aliyorsaniz sismanligi engellemek ve bu durumun olumsuz etkilerini minumum
seviyeye indirmek için yasantinizi bir an önce gözden geçirmelisiniz.

*Hareketsizlik,
yanlis beslenme aliskanliklari, genetik yatkinlik, hastalik faktörü, kilo
kontrolünü zorlastiran ilaçlar, metabolik sendrom, stres, uyku problemleri ve
benzeri durumlarin etkisi altinda olmaniz büyük ihtimaller arasinda. Kilo
almaniza yol açan bu faktörlere karsi harekete geçin ve artik sagliginizi
ertelemeyin. Bunun için yapmaniz gerekenler basit birkaç adimdan ibaret.

*Saglik
kurumuna basvurarak önce doktor kontrolüyle sismanliginizin altinda yatan
faktörler belirlenerek farkindalik saglanmali. Ardindan saglik durumunuza göre,
beslenme aliskanliklariniz ve bireysel özelliklerinize uygun beslenme programi
diyetisyen tavsiyeleriyle olusturulmalidir. Bu süreçte durumunuza göre
psikiyatrist/psikolog tarafindan da psikolojik destek alabilirsiniz.

Unutmayin ki
sismanlik kaderiniz degildir. Uygun diyet ve hareketli bir yasam tarzi ile
sismanligin önüne geçebilirsiniz.

 

Sismanliginiz beslenme davranisinizdan kaynaklaniyorsa
neler yapabilirsiniz?

 Rutin beslenme tarzinizi
degistirmeli; kalici ve yeni bir yeme düzeni olusturmalisiniz.

ü 
Yagli ve sekerli besin tüketimini azaltarak
gidalardan aldiginiz enerji miktarini kisitlamalisiniz.

ü 
Öncelikle bol su içmeyi aliskanlik haline
getirmelisiniz. Yaklasik olarak hesaplayacak olursak kilogram basina ortalama
30 ml su tüketimi uygundur.

ü 
Suyunuza limon sikabilir; nane yapragi veya
çubuk tarçin atabilirsiniz.

ü 
Su sindirim sisteminin de çalismasina
yardimcidir.

ü 
Salata tüketimi arttirmalisiniz. Yüksek lif
içerigi bakimindan bagirsaklarinizin düzgün çalismasini saglar ve sizi tok
tutar.

ü 
Dengeli beslenmek için yeterli miktarda ekmek
tüketimine özen göstermelisiniz. Tam bugday/ çavdar ekmegine tokluk saglamasi,
lif içermesi, vitamin ve minerallerden zengin olmasi bakimindan diyetinizde
mutlaka yer vermelisiniz.

ü 
Diyette ekmegi tamamen çikartmamalisiniz.

ü 
Uyumadan 2 saat öncesinden yeme faaliyetinizi
sonlandirmalisiniz. Meyve dahi olsa yiyip yatmanin dogru olmadigini
bilmelisiniz.

ü 
3 saatten fazla süre aç kalmamalisiniz.

ü 
Ara ögünlere mutlaka yer vermeli;
metabolizmanizi hizlandirmalisiniz. Meyve veya yogurt /süt gibi besinler
tüketerek kan sekerinizin regülasyonunu saglayabilirsiniz.

ü 
Ara ögünlerde saglikli atistirmaliklar
tüketirseniz acikmanizi kontrol atina alarak sonraki ögünde daha çok yemeyi
engelleyebilirsiniz.

ü 
Diyetinizde proteinlere mutlaka yer
vermelisiniz. Yeteri kadar et/tavuk/balik tüketimi önemlidir. Ancak proteinli
gidalar yaglardan da zengin olduklari için asiri tüketimi kilo kaybini zorlastirir
ve kan kolesterol, ürik asit seviyesinin artmasina yol açar.

ü 
Et ürünlerinin pisirme yöntemi de önemlidir.
Izgarada ve haslanmis olarak tercih edilmelidir.

ü 
Tatli ihtiyaciniz oldugunda bitter çikolata veya
sütlü tatlilar tercih etmeniz ise yarayacaktir.

ü 
Alkol kullaniminiz varsa azaltmalisiniz. Alkolün
1 graminda 7 kalori enerji vardir.

ü 
Diyet ürünlerin de fazla tüketildigi takdirde
kilo aldiracagini unutmayiniz.

ü 
Kalsiyumdan zengin beslenmelisiniz. Saglikli
zayiflamada kalsiyumdan zengin gidalarla beslenmenin özellikle karin bölgesi
yaglanmasini azaltmada etkili oldugunu gösteren arastirmalar mevcuttur.

ü 
Süt, yogurt/ayran/cacik , kefir, peynir
tüketimine özen göstermelisiniz. Süt ürünleri tokluk süresini uzatarak
diyetinize de destek olacaktir.  Ayrica
süt ürünleri tüketmis olmaniz özellikle kemikleriniz için yapacaginiz önemli
bir yatirimdir.

ü 
Bilinçsizce kuruyemis tüketimine dikkat
etmelisiniz. Ölçülü miktarda tüketilen kuruyemislerin hafizayi güçlendirme,
kalp sagligi, bagisiklik sistemini kuvvetlendirme gibi birçok faydasi oldugu
bilinen bir gerçek.  Ancak sonuç
itibariyle yüksek yag içeriyor olmasi sebebiyle tüketimi mutlaka
sinirlandirilmalidir.

ü 
Bazi besinleri beslenmeden tamamen çikarmak
hatadir; dogru olani her besin ve besin grubundan yeterli ve dengeli olarak
tüketmektir. Benzer sekilde tek tip beslenmek de sagliginiz için yanlis
olacaktir.

ü 
Çok hizli yemek yemek, besinleri az çignemek
alinan besin miktarini artirir ve kilo almaniza yol açar. Bunun için daha sakin
ve yavas yemek yemeyi aliskanlik haline getirmelisiniz.

ü 
Market alisverislerinizi daha planli
yapmalisiniz. Açken degil mümkünse yemek yedikten sonra alisveris yapilarak
kontrol saglamali, abur cubur gida alimi mümkün oldugunca azaltilmali;
sagiliginiz ve kilo kontrolü saglayabilmeniz için sebze meyve, süt ve süt
ürünleri, tam bugday ürünlerini tercih etmelisiniz.

 

 

 

 

                                                                                                                                           

Sosyal Medyada Paylaşın:

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

  • YENİ
  • YORUM
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur.
Kaynak gösterilmeden alıntılanamaz.
Malatya Sonsöz Gazetesi | Tüm Hakları Saklıdır © 2018 malatya haber