• DOLAR
    7,9590
  • EURO
    9,3979
  • ALTIN
    487,63
  • BIST
    1,1799
Fikri Demirtaş
Fikri  Demirtaş
KAPATILAN KÖY OKULLARI SAHİPSİZ Mİ ? ( 4)
  • 0
  • 207
  • 23 Eylül 2020 Çarşamba
  • 1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız
  • +
  • -

Malatya Battalgazi ilçesin kapatılan  Venk köyü  ilkokulu  içerisinde kayısı kasaları konmuş. Venk kilisesi gibi kapısına kilit vurulmuş. Aynı yalnızlığı yaşıyor . Aynı kaderi yaşıyorlar desem yalan olmaz…

Maddi yükünün yanı sıra taşımalı eğitim birçok sorunu beraberinde getirdi. Öyle ki yaygınlaştıkça köy okulları birer birer kapatıldı. Köylerdeki çocuklar ise çok erken saatlerde yollara düşerek evlerinden kilometrelerce uzaktaki okullarda eğitim görmeye başladı. Okulsuz ve öğretmensiz kalan köylerdeki aileler ise çocuklarının bu zorluğu yaşamaması için çareyi büyük şehirlere göç etmekte aradı. Sorunların çözümü için atıl durumda olan köy okullarının bir an önce açılmasını talep eden eğitim sendikaları, köy okullarına ayrılacak bütçenin taşımalı eğitimden daha az olacağını kaydediyor.

YBO’lar özellikle maddi durumu iyi olmayan ailelerin çocuklarına eğitimde fırsat eşitliği sağlayan kurumlardır. AKP iktidarıyla birlikte yatılı okulların sayıları ve öğrenci sayıları hayli azaldı.

İmam hatip okulları hariç. Hatta daha çok İmam Hatip ortaokulu ve liseleri açtılar. Kapatılan yatılı öğretmen liseleri Fen liselerine dönüştürüldü. Fen liselerinin sayısı artırıldı. Askeri liseler, öğretmen liseleri, bazı meslek liseleri kapatıldı.

Baktığımızda kırsalda, taşrada okuyan öğrenciler Yibolardan , yatılı okullardan evlerine gönderildi, buralarda da taşıma sistemiyle ilçe merkezlerine taşındı. Elimizde çok güzel bir yatılı okul sistemi varken bunu yok ettik, çocukları da köylerinde kalıp otobüslerle şehir merkezlerine taşımaya başladık. Oysa eğitimin niteliği açısından çocukların eğitilmesi ve akademik başarı açısından çok iyi bir noktada olacaktık…

MEB taşımalı eğitimden vazgeçmeli. Köylere öğretmen göndermeli. 2002’den bu yana kapanan köy okul sayısı yaklaşık yirmi bin. Köye okul götürmezseniz, köylü de şehir merkezine taşınacaktır. Köylere eğitim imkânı sağlanırsa köyde yaşayan insanlar da taşınmak zorunda kalmaz. Uzaktan eğitimin başlayacağı bir döneme giriyoruz. Ancak verilere baktığımızda kırsal kesimdeki çocukların tabletinin, bilgisayarının olmadığını görmekteyiz.   MEB bu çocuklara teknik ve internet desteği vermeli.

Hatta Güneydoğu Anadolu’da ve bazı köylerde sık sık elektrik kesintisi olmaktadır. İnternet çekmemektedir.

Aksi halde buralarda okuyan çocuklar uzaktan eğitimden de faydalanamayacak.

Eğitim bir hak aynı zamanda kamusal bir hizmet. Bu hakkın ve hizmetin bütün yurttaşlara bedelsiz ve eşit sunulması devletin temel görevi. Ancak “özel okulların eğitimde fırsat eşitliğine aykırı olması “özellikle son yıllarda anaokulundan başlayıp, İlkokuldan ,üniversiteye kadar özel paralı okulların sayısı epey arttı ve çocuğunu bu okullara göndermek bazı kesimler için statü göstergesi haline gelmeye başladı.  Sorun Devlet okullarının bu okulların sağladığı imkanların yarısını bile sağlayamıyor olması. her ders için ayrı derslik ve çalışma alanları, laboratuvarlar, spor alanları vs özel okulların hemen hemen hepsinin sağladığı imkanlar. Hatta mezun olduktan sonra ailelerinin ekonomik durum , sosyal çevreden refaranaslarından dolayı iş yeri açma , Kamu işlerine  girme de avantajlı olmaları baştan fırsat eşitliği sağlamamaktadır.

Eğitim hizmetinin kamusal hizmet olmaktan çıkarılması, nitelikten yoksun bırakılarak piyasanın insafına terk edilmesi çocukların uluslararası sözleşmelerden doğan eğitim haklarının tahrip edilmesi anlamına gelmektedir.

Emekli bir öğretmen olarak bir kez daha hatırlatayım.Köy okulları kapatıldıktan sonra kimisi ahır ,samanlık ,depo olmuş, kimisi çöplük olmuş, mezbelelik hale gelmiş, kimisi de yıkılmış.  Okulları dolaştım, köylülerle konuştum, çocuklarla konuştum. Hepsinin talebi kendi köylerinde okulların açılması. Gelişmiş ülkelerde , bir tane öğrencisi olsa bile o okulun açık tutulduğunu medyada görüyoruz.. Aynı şekilde Türkiye’de de mutlaka en azından 1., 2., 3., 4. sınıfa giden çocukların kendi köylerinde okumalarını ve her köyde en az bir öğretmenin bulunması gerektiği gibi düşünenlerdenim…

Köy okullarımıza geri dönelim. Köy okullarımızı, askeri liseleri yeniden açalım. Üniversite öğrencilerine yeterli yurtların  yapılması. Köy çocukların kalacak yerden dolayı mahrum olmaması için İlçelerde, şehirlerde ortaöğretim kız ve erkek pansiyonları açalım.

En azından bu felsefe ile okulları kuralım. Çocukları cemaat  yurtlardan, evlerinden örgütlerin ellerinden kurtaralım.

Hayatta en önemli şey, Eğitim ve sağlık…

 

Sosyal Medyada Paylaşın:

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

  • YENİ
  • YORUM
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur.
Kaynak gösterilmeden alıntılanamaz.
Malatya Sonsöz Gazetesi | Tüm Hakları Saklıdır © 2018 malatya haber