• DOLAR
    5,9290
    %0,04
  • EURO
    6,5465
    %0,11
  • ALTIN
    285,01
    %0,17
  • BIST
    93.981
    %-5,10
Hacı Türkan
Hacı  Türkan
haci.turkan@malatyasonsoz.com.tr
Insan
  • 0
  • 761
  • 10 Şubat 2017 Cuma
  • 1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız
  • +
  • -

Yeryüzünde
olup bitenlerin (olumlu veya olumsuz) en büyük müsebbibi olarak insan,
yaratilisindan günümüze daima tartisma konusu olmustur.

Filozoflarin
uzun uzun mülahazalar yaptiklari “insan” üzerine ekoller, ideolojiler dahi
olusmustur.          Dr. Ali Seriati,
“Insan” adli kitabinda insan üzerine genis tahliller yapmis ve insan üzerine
ortaya konulan felsefi görüsleri aktardiktan sonra hakikati gür bir sekilde
seslendirmeye gayret etmistir. Insanin büyüklügü ve öneminin iki boyutlu bir
varlik olmasindan ileri geldigini belirttigi eserinde, “Insan iki zidliktan
yaratilmistir; birisi balçik(mil) digeri ise Allah’in ruhudur. Her iki boyut
arasindaki aralik, balçiktan Allah’in ruhuna kadar olan araliktir. Her insan
ayni sekilde iki boyutludur. Balçik ve çökelti kutbuna ya da yücelik ve ruha
yani Allah’in ruhuna gitmeyi istemesi kendi iradesinde olan bir seydir. Bu çaba
ve savas, insanin içinde kendisine bu kutuplardan herhangi birisini alinyazisi
olarak seçmesi için sürmektedir” ifadelerine yer vermektedir.

Evet insan
çift kutupludur ve bu kutuplardan birini tercih etme hakkina sahiptir; diger
tüm yaratilmislardan farkli olarak. Ve hesabi da tercihine göredir. Ancak
tercihlerden sonraki tercihler de önemlidir. Bir deniz veya okyanus düsünelim.
Suyun dibinde inci, mercanlar; yüzeye veya kiyiya dogru kiymetli olmayan
maddeler belki de çer çöp iste insan, kendisinde bulundurdugu bu durumdan; iki
taraftan biri için tercihte bulunur. Tercihten sonra ortalar ortaktir. Çünkü
fitrat birdir. Yani yüzey tarafini tercih eden biri bazen inci mercan tarafinin
olumlu gördügü seyler yapabilir. Bu, ana tercihini degistirdigini
göstermez(Tabii ki yasam sürecinin bir noktasinda bunu da yapabilir ama bunu
ilan etmedikçe sadece bir davranisina bakarak böyle bir tercihte bulundugu
anlasilmaz). Evet ana tercihten sonra ona göre yasar. Fakat tercihinden sonra
da tercihinin sonucu tercihlerle yüzyüze kalir. Tam burada, meseleler
karsisinda tabiatinda var olan/var kilinmis olan tercih hakkini yine kullanir.
Tabiî ki en bastaki tercihine binaen yüzyüze kaldigi tercihler sözkonusudur.
Yani tercihinin dogurdugu tercihler. Mesela suyun dibini tercih etmisse; orada
zaman zaman inci, mercanlara dokunmak kadar yaklasma tercihinde bulunabilir;
zaman zaman uzaklasma Yok yüzey tarafindan yana tercih yapmissa zaman zaman
çöplere dokunmak kadar yaklasma tercihinde bulunabilir; zaman zaman uzaklasma

Iste insanin
hangi tercihini yaptigini kestirebilmek kolay ise de tercihinden sonraki
tercihlerini kestirebilmek oldukça zordur. Bundan dolayi insani tanimak zordur.
Zorlugun kolaylasabilmesi için insanin öncelikle kendini tanimasi icap eder.
Sonra zaten insanlar insani dogal olarak tanir. Yani bir insan belli
vasiflariyla temayüz etmisse onun yasantisini, hal hareketlerini az çok tahmin
edebilirsiniz veya yapip yapmayacagi seyler hakkinda fikir sahibi
olabilirsiniz. Ancak bundan da önemlisi insanin ana tercihleri, bir anlamda
referanslaridir. Yani bagli oldugu degerleridir. Zira, batil degerleri
hayatlarinin merkezine alanlarin yaptigi ortadadir. Iste bir Suriye gerçegi
Yitip giden canlar, vicdanini kaybeden batida kaç kisinin umurundadir. Gerçi
bir vicdanlari var miydi Onun için insanligin oturup yeniden düsünmesi ve
hangi degerleri hayatlarina referans aldiklarini gözden geçirmeleri elzemdir

 

Sosyal Medyada Paylaşın:

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

  • YENİ
  • YORUM
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur.
Kaynak gösterilmeden alıntılanamaz.
Malatya Sonsöz Gazetesi | Tüm Hakları Saklıdır © 2018 malatya haber