Kritik 5 Hormonunuzu Egzersiz ile Dengeleyin!

11.5.2017 15:17:16

Vücudun sinyal sisteminin önemli bir parçası olan hormonlar, kişiyi sağlıklı tutmak için birer savaşçı gibi çalışıyor. Hormon seviyesinin dengede tutulması için en doğal yol ise hareket ve egzersiz. Kritik değere sahip 5 hormon ve bunların egzersizle nasıl dengede tutulacağına ilişkin şu bilgilere kulak verin

Facebook Paylaş Twitter Paylaş Haberi Yazdır

10 Mayıs Dünya Sağlık İçin Hareket Et Günü nedeniyle yaptığı açıklamada hareket etmenin hormon seviyesini dengede tutmadaki önemine dikkat çeken Üsküdar Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölüm Başkanı Doç.Dr. Defne Kaya, “Onları trafik ışığı gibi düşünebilirsiniz: Biyokimyasal mesajlar ile her şeyimizi bize uygun şekilde düzenlerler: Metabolizmamız, ruh halimiz, uyku düzenimiz, ürememiz. İhtiyacın büyüklüğüne ve karmaşıklığına göre yanıt vermek basit gibi görünse de hormonlarımız gerçek birer savaşçı gibi analiz yeteneklerini de kullanarak bizi sağlıklı tutmak için canla başla çalışır. Bazen işler istediğimiz gibi gitmez, çeşitli nedenlerden hormonlarımız da yolunu şaşırıp az ya da çok üretilir. Hormon seviyemizi dengede tutmak için en doğal yol egzersiz yapmak ve hareket etmektir” diye konuştu. Doç. Dr. Defne Kaya, kritik değere sahip 5 hormona ilişkin şu bilgileri verdi:

İrisin (spor/egzersiz) hormonu

Ne işe yarar: İrisin, popüler adı ile egzersiz/spor hormonu, egzersiz ve soğukta salınmaya başlar. Düzenli egzersiz yapmaya başlarsanız, irisin de düzenli olarak salınarak sizi egzersizle dost hale getirir. Son araştırmalar irisinin iki cephede yağla savaşa girdiğini gösteriyor: 1) Kötü beyaz yağdan iyi kahverengi yağa dönüşen genleri aktive ediyor 2)Farklılaşmamış kök hücrelerin yağ depolaması yerine kemik yapıcı hücreler haline gelmesini sağlıyor. Bunlarla da yetinmiyor beyin hücrelerimizi yaralanma ve yaşlanmaya karşı da koruyabiliyor. Muhteşem bir şey değil mi? Yan etkisi olmayan bu harika yağ yakıcıya sahip olmak için yapmanız gereken tek şey terleyecek kadar hareket etmek... 

Östrojen hormonu

Ne işe yarar: Kadın olmamızı sağlayan her şeyi kontrol eden hormonumuz: Meme gelişimi, adet düzenlenmesi, üreme... Bunun yanında sağlıklı kemiklere sahip olmamızı, kolesterolümüzün normal değerlerde olmasını ve dahasını sağlayan çoklu görevi olan bir hormondur östrojen. Egzersiz, dominant hale gelen östrojen canavarı ile savaşmamıza yardımcı. Böylelikle meme kanseri riskini azaltıyor. Tempolu yürüyüş, yüzme ve bahçe işleri gibi orta yoğunlukta egzersiz yapmak, vücudunuzdaki östrojen miktarını dengeleyerek, başta meme kanseri olmak üzere günümüz insanının kâbusu olan kanseri hayatınıza uğratmayabilir...

Testosteron hormonu

Ne işe yarar: Testosteron, erkeklik hormonudur ama kadınların vücudu da az miktarda da olsa üretir. Kasların gelişmesinde ve egzersizin kuvvetlendirme sırasında kas proteinleri üzerindeki zorlayıcı/yaralayıcı etkisini tamir etmek için bu hormona ihtiyaç vardır.  Egzersiz testosteron hormonumuzu nasıl etkiler: Egzersiz, testosteron hormonunun salınımını artırır

İnsan büyüme hormonu (HGH)

Ne işe yarar: Hipofiz bezinden salınan bu hormon, yağ metabolizmasını düzenliyor, kemikleri kuvvetlendiriyor, yaşlanmayı yavaşlatıyor, bazı yayınlara göre de kasları kuvvetlendiriyor.  80 yaşında, 20 yaşına göre bu hormon 20 kat daha az üretiliyor. Testosteron ve insan büyüme hormonu, kas kuvvetlendirmek için kritik öneme sahip... HGH, uykuya daldığımızdan hemen sonra salınmaya başladığı için, uyku kalitesi de çok önemli... Egzersiz kadar, gün içindeki beslenmemiz, stres ve kafeinden uzak durmamız şart...

Kortizol (stres) hormonu

Ne işe yarar: Kortizol, nam-ı diğer stres hormonu. Modern yaşamın getirilerinin (trafik, yoğun iş temposu, anksiyete, gergin olmak, stres) armağanı olarak hepimizin kanında normalin üstünde bir seviyede dolaşmaktadır. Dolaşsın ne olacak demeyin... Kan damarlarımızdaki olumsuz etkisinden, kan şekerini yükseltmesinden burada bahsetmeyeceğim... Karın bölgesindeki yağlanmaların önemli sebeplerinden birisi de bu hain kortizol.  Uykuya geç dalıyorsanız, uyandığınızda kendinizi dinlenmemiş gibi hissediyorsanız, sağlıklı beslenseniz de karın bölgenizde yağlanmanız artmışsa, sırt ve baş ağrınız varsa, sürekli sağlıksız (abur cubur) besinleri tüketmeyi arzu ediyorsanız, sık sık soğuk algınlığı yaşıyorsanız kortizol seviyeniz yüksek olabilir. Hafif ve orta şiddette egzersizler kortizol seviyesini düşürürken orta şiddetten yoğuna doğru egzersiz seviyenizi artırırsanız bilin ki vücudunuzu strese sokar, kortizol seviyenizi yükseltirsiniz. Vücudunuzda oluşan stresi azaltmak için her gün dışarıda yürüyün. Meditasyon, yoga, günlük tutma ve diğer stres azaltma tekniklerini de kullanabilirsiniz. Böylece kortizol seviyenizi kontrol altına alacak, strese bağlı yiyecek tüketimini ortadan kaldıracak ve kilo alımına neden olan kısır döngüye son vereceksiniz.”

Ulusal Gazeteler
21 Eylül 2017 Perşembe 1'inci Sayfamız
Spor Toto Süper Lig Puandurumu

 

Nöbetçi Eczaneler

Resmi ilanlar

Yazarlar