• DOLAR
    6,0494
    % 0,06
  • EURO
    6,7523
    % -0,26
  • ALTIN
    248,5559
    % -0,63
  • BIST
    86.796
    % -0,47

Diyanet ve İlahiyat Fakülteleri Türkiye’nin Değerleri

İlahiyat Fakülteleriyle Diyanet İşleri Başkanlığının Türkiye’nin önemli değerleri olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Karaman, “Görev alanlarımız birbirine çok yakın. Toplumu din konusunda aydınlatma görevi istihdam alanı olarak Diyanet İşleri Başkanlığı’nın, bilim kurumları olarak da ilahiyat fakültelerinindir.  Bu konuda bizim ortak paydalarımız ve ortak hizmetlerimiz var… Türkiye’deki ilahiyat fakülteleri ve Diyanet İşlerinin taşra teşkilatlarının hiçbiri bugün İslam ülkelerinde yok.  Bunlar Türkiye’ye mahsus olan değerler. Biz bu değerleri birleştirirsek, eğitim ve öğretime dönüştürerek toplumu aydınlatmasında hep beraber elbirliği yaparsak bu memleketin insanına da yardımcı olmuş oluruz.” dedi

Diyanet ve İlahiyat Fakülteleri Türkiye’nin Değerleri

İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Fikret Karaman ile fakültede yapılan çalışmaları, fakültenin öğrenci profilini, Diyanet İşleriyle ortaklaşa yapılan çalışmaları ve daha fazlasını konuştuk

Okul çalışma alanları ve fakültenin öğrenci profili nasıl şekillenmiş durumda?

Fakültemizde bütün okul mezunları gelebiliyor. İmam Hatip okullarından geldikleri gibi düz liselerden mezun olan öğrenciler de geliyor. İnönü üniversitesi Biz de bu amaçla 4 program düzenliyoruz bunlardan bir tanesi hazırlık sınıflarımız var. Hazırlık sınıflarımızda ikisi gündüz örgün eğitimimiz var. 2500 civarında burada öğrenimimi öğrencimiz var.  Diğer yandan ikinci öğretim gece öğretimi dediğimiz ilahiyat iki gece öğretimiz var. Sonrasında yüksek lisans ve aktan İlahiyat eğitimi dediğimiz İlitam öğrencimiz var 60 Öğretim elemanı ile bu öğrencilere hizmet verirken 4500 da öğrenci kapasitemiz olduğunu söyleyebiliriz. Fakültemizde bir hazırlık sınıfı var. Hangi liseden gelirse gelsin Bir yıl onlara Sadece Arapça öğretiyoruz.  1 dersleri yok yani bunun adı hazırlık sınıfı hazırlıktan mezun olduktan sonra İlahiyata geçiyorlar.  İlahiyat 4 yıl 1 yıl daha hazırlık olunca toplamda 5 yıl gibi oluyor ama dolayısıyla bir yıl sadece Arapça hazırlık olunca İmam hatip mezunlarıyla nerdeyse eşit düzeyde geliyorlar.  Dolayısıyla eğitime aynı anda başlıyorlar. Bir iki ay içerisinde lise mezunu da mesafe kapatıyor öğrenciler fazla problem yaşamıyoruz.  Şu anda Üzerinde çalıştığımız bir hazırlık sınıfı Çünkü hazırlık sınıfı öğrencimiz ne kadar yetişirse söyleyiverin özgüveni hazırlayarak yetişirse ileride o kadar başarılı olur.  Şu anda Yani bizim programlarımız bunlar uluslararası ama diğer lokal çalışmaları Dediğim gibi biz bireysel fakülte olarak programı yapıyoruz onları. Fakültemizde bayanlar hâkim. Fakülte öğrencimizin yüzde 60 fakülte öğrencimizin yüzde 65’i bayan öğrenci.  Yüzde 30-35 civarında da erkek öğrencimiz var.  Bayan öğrencilerin yüzde 60 ile 70 arası Malatya ve çevresinden gelen öğrencilerden oluşuyor. Yani bunlar Malatya Elazığ Adıyaman Kahramanmaraş gibi illerden gelirken yüzde 30 kadarı da Türkiye’nin mozaiği İzmir’den de var Ankara’dan var İstanbul’dan Güney’den de var çoğunluk Malatya Maraş Adıyaman ve Elazığ illerinden daha çok öğrencilerimiz var.

Öğrenciler okuldan mezun olduktan sonra iş durumları nasıl?

Eskiden üniversite mezunu hemen iş bulabiliyor da şimdi öyle değil Şu anda son yıllarda üniversite mezunu istihdam alanı garanti değil. Ama diğer fakültelerin kıyas yaparsak ilahiyat Fakülte mezunları şu anda işi alınıyor.  Unlar din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenleri İmam hatiplere öğretmen olarak atanıyorlar.  Bizim yaptığımız araştırmada şu ana kadar bekleyen bir adayımız yoktur. Öğrencilerimiz mezun olunca hemen bir iki yıl içerisinde çok düşük puan alırsa bir şey diyemem ama yüksek lisans öğrencilerimizin büyük bir bölümü okuldan mezun olduktan Kısa bir süre sonra iş bulma imkanına kavuştu. Bu şunu gösteriyor mezunlarımızın yüzde 95’i görev alabiliyor.   Bunlar Milli Eğitim’de öğretmen olarak görev alıyor Diyanet İşleri başkanlığında görev alabiliyor son olarak da akademik akademisyenlik üzerine Çalışmak istiyorsan yüksek lisans olarak başvuruyor asistan olarak girebiliyor Dolayısıyla bu hiç sıkıntı çekilmeyecek anlamına da gelmiyor.  Eğer bu arada da bir doyum noktasına ulaşılırsa sınavın şekli biraz daha zordur zorlaşabilir Ama şu anda ilahiyat mezunları bir problem yaşamıyorlar. Bir diğer avantajı da Son 2 yılda ilahiyat mezunları için pozitif bir gelişme oldu daha önce bizim İlahiyat mezunu öğrencilerimiz öğretmenlik sertifikasını eğitim fakültelerinden alıyorlardı ama geçen yıldan itibaren Bu hak ilahiyat fakültelerine tekrardan verildi. Dolayısıyla öğretmenlik sertifikası için lüzumlu olan derslere 4 yıla yayıyoruz. Şu an normal 4 yılın sonunda öğrencilere sertifikalı yanıyor öğretmenlikle ilgili şartı yerine getirmiş oluyor.

İlahiyat fakültesinde de Alevilikle ilgili çalışmalar ve eğitimler yapılıyor mu?

İlahiyat fakültelerinde şu var İslam mezhepler tarihleri anabilim dalı var. İslam mezhepleri anabilim dalında program gereği olan sadece Alevilik diye bir şey söylemek eksik olur Daha çok itikadi mezhepler İslam tarihinden günümüze kadar gelen dini akımlar içerisinde Kadim mezhepler var. Yerine göre Murtezizler Maturidi, Eş’ari var.  Ama modern dini akımlar da var.  Bunlar müfredat çerçevesinde verilen derslerdir.  Eğer o atomlar arasında Alevilik varsa o konuda da ders verilir burada bir problem yok. Homo Münhasıran Alevilik diye ilahiyat fakültelerinde böyle bir ders olmaz böyle bir yok.  Ama aklımda hep böyle bir mezhepler tarihi İslam mezhepleri tarihi adı altında ana bilim dalı var.   O anlamda uzman arkadaşlarımız da burada varlar.

İlahiyat Fakültesi ve Diyanet İşleri Başkanlığı arasında yapılan ortak çalışmalar nelerdir?

İlahiyat fakültesi ile Diyanet İşleri Başkanlığı arasındaki bu iki kurum arasındaki mesafenin daha da yakınlaştırılması isteyen kişilerden birisiyim.  Malatya da bunu önemli ölçüde gerçekleştirdiğimizi düşünüyorum.  Çalışmalarımızı İl müftülüğü ile olabildiğince birlikte yapmaya çalışıyoruz. Her cuma günü bizim konuşmacı olarak müftülüğe verdiğimiz hocalarımız var.  Zaten görev alanlarımız birbirine çok yakın. Toplumu din konusunda aydınlatma görevi istihdam alanı olarak Diyanet İşleri Başkanlığı’nın, bilim kurumları olarak da ilahiyat fakültelerinindir.  Bu konuda bizim ortak paydalarımız var, ortak hizmetlerimiz var. Biz farklı ya da ayrı düşünmüyoruz bu konuda.

Geçtiğimiz yıldan itibaren artık müftü toplantılarına İlahiyat Fakültesi dekanları da katılacak bunun size, topluma katkıları neler olacak?

Bunun ilk adımı çekirdeği Malatya’da atıldı. 24 Mart 2018 tarihinde Türkiye’deki ilahiyat fakültesi dekanları ile Malatya’da bir çalışma yaptık. O toplantıda aldığımız bir karardı bu.  Hem topunu hem Türkiye bundan istifade eder diye bu kararı aldık.  2-3 ay sonra bu sefer Ankara’da bir toplantı yapıldı. O toplantıya Türkiye’deki bütün ilahiyat fakültesi dekanları ile birlikte il müftüleri de davet edildi. Bu çalışmanın meyvesi devam ediyor ve etmeli de bence.  Türkiye’nin bugün sahip olduğu değerleri iyi, memleketin lehine kullanmamız lazım.  Türkiye’deki ilahiyat fakülteleri Diyanet İşlerinin taşra teşkilatları bu güçlerin hiçbirisi hiçbir İslam ülkesinde yok bugün.  Bunlar Türkiye’ye mahsus olan değerler. Biz bu değerleri birleştirirsek, eğitim ve öğretime dönüştürecek toplumu aydınlatmasında hep beraber elbirliği yaparsak bu memleketin insanını da biz yardımcı olmuş oluruz.

Rahime Gül Erbaş’ın Röportajı

Sosyal Medyada Paylaşın:

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

BİR DE BUNLARA BAKIN

EN ÇOK OKUNANLAR
RESMİ İLANLAR
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur.
Kaynak gösterilmeden alıntılanamaz.
Malatya Sonsöz Gazetesi | Tüm Hakları Saklıdır © 2018 malatya haber