• DOLAR
    6,9643
  • EURO
    8,2055
  • ALTIN
    442,44
  • BIST
    1,1760
Abdulvahap Kaygusuz
Abdulvahap  Kaygusuz
abdulvahapkaygusuz.@malatyasonsoz.com.tr
Alternatif Yol Kaçınılmaz Oldu  
  • 0
  • 333
  • 05 Temmuz 2020 Pazar
  • 1 Yıldız2 Yıldız3 Yıldız4 Yıldız5 Yıldız
  • +
  • -

Geçtiğimiz günlerde TSO Başkanı Sayın Oğuzhan Ata Sadıkoğlu konuyu gündeme taşımıştı. Aklın yolu birdir. Kısa bir süre önce bende haber olarak konuyu gündeme getirmiştim. Ama Sayın Sadıkoğlu’nun konuyu gündeme taşıması daha da iyi oldu.

Hakikaten Malatya ulaşım açısından çok stratejik bir noktada yer alıyor.  Malatya bu anlamda batı ile doğu arasındaki en önemli kavşaklarda birisi olma özelliğini taşıyor. Genelde Gaziantep, Adana, Mersin gibi Akdeniz bölgesindeki illerin bağlantısı Malatya bağlantıları Kömurhan köprüsünden sağlanıyor.

Diğer yandan Sivas yolu ile başta Sivas, Tokat gibi illerin bağlantısı Tohma köprüsünden yapılıyor. Doğudaki illerden bakıldığında Elazığ, Diyarbakır başta olmak üzere, Van, Hakkari, Siirt, Şırnak gibi 14 il ise Malatya ile bağlantılarını Kömürhan köprüsü üzerinden yapıyorlar. Yani kısacası bakıldığında Malatya, Çevre illere göre önemli bir kavşak noktası durumunda.

Allah korusun, herhangi bir sıkıntıda ilk akla gelen ulaşım noktalarının ilimize bağlantı sağlayan köprülerin olacağı aşikârdır.  Bu amaçla alternatif yollar oluşturulmalı. Ama sadece Beylerderesi için değil, aynı hassasiyet,  Kömürhan’ı da,  Tohma köprüsü’de hatta Tren Köprüsünü de içine alacak bir proje ile çalışılmalıdır.

İki ucunu bir araya getiremedik.

Beylerderesi (Turgut Özal)  Viyadüğü veya beyler deresi köprüsüne gelmeden önce tarih kaynaklarından öğrendiğimiz 1800 yılların başında Fransa ile İngiltere’yi birbirine bağlayan Manş tünelinden kısaca bir hatırlatma yapmak istiyorum. Manş Tüneli, 1960’larda yeniden gündeme gelen konu, mali nedenlerde durduruldu ve daha sonra 1986 yılında Fransız ve İngiliz firmalarından oluşan şirketler birliği tarafından tamamlanarak  6 Mayıs 1994’te hizmete açıldı.

“İki ülkeyi birbirine bağlayan Manş Tüneli 50.5 kilometre uzunluğundadır. Tünelin su altındaki bölümünün uzunluğu da tam olarak 38 kilometredir. Tünelde trenlerin sürüş hızı 160 km/h olarak belirlenmiştir” Dover ile Calais arasındaki yolculuk 20-25 dakika sürmektedir.” Bu bilgileri ansiklopedik kaynaklardan alıyoruz.

Gelelim bizim meşhur Beylerderesi Viyadüğüne.  Diğer adı ile Turgut Özal Viyadüğüne.

Zamanın, Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, tarafından dönemin milletvekillerine verilen bilgide köprü hakkında şu bilgiler yer alıyor. “420 metre uzunluğunda, 24 metre genişliğinde, 54 metre ortalama ayak yüksekliği olan köprü…”

Asıl konumuz olan bölüm burası.

Köprü yapıldı. Hizmete alındı. Hatta eskisi suyun altında kaldı. Şimdi ikinci köprü düşünülüyor. Hatta Alternatif köprü de diyebiliriz.

Manş Tüneli örneğini neden verdim. Önce ona geleyim. Denizin altında 38 km. uzunluğunda tünel yapıyorlar. Uçları birbirine denk geliyor. Biz 420 Metre köprü yapıyoruz. Yerden 50 küsur metre yükseklikte. Tabir caizse 2 ucunu bir araya getiremiyoruz. Bizim bildiğimiz kadarıyla aralarında 70 santim fark var. Yani iki ucu bir araya gelemedi.

Peki iki ucu bir araya getirip ortada birleştirmek için ne yapıldı. 24 metre genişlikteki yolun yaklaşık 150 metresi seviye tutturulsun diye yaklaşık 70 santim kalınlıkta ve gittikçe incelerek sıfırlanan asfalt ve beton malzeme ile dolduruldu. Bu durumda köprünün batı ayağının üzerinde yüzlerce ton fazla yük var.  Bu ayak bu yükü ne kadar taşır bilinmez ama burada bir sıkıntı var.

Alternatif köprü şart ama çık kısa zamanda şart. Olan olmuş. Geçen geçmiş.  Ama şunu da sormadan edemiyoruz. Elin adamı 38 kilometreyi deniz altında tutturuyor. Biz göz göre göre 420 metrede iki ucunu bir araya getiremiyoruz. Oğuzhan başkanım sağ olasın. İyi ki konuyu gündeme getirdin.

Sosyal Medyada Paylaşın:

Düşüncelerinizi bizimle paylaşırmısınız ?

  • YENİ
  • YORUM
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur.
Kaynak gösterilmeden alıntılanamaz.
Malatya Sonsöz Gazetesi | Tüm Hakları Saklıdır © 2018 malatya haber